Site icon Business Box

Online vásárlás körültekintően

Az online vásárlás a rutinosok számára is tartogat veszélyeket, annak, aki csak nemrég ragadta meg a virtuális bevásárlókosarát sokkal ingoványosabb ez a terep. Nem kell azonban így lennie. Az internet nyújtotta lehetőségekkel meg kell tanulnunk bánni, mégpedig a visszaélések kivédésével. Ehhez tisztában kell lennünk azzal, hogy mik a figyelmeztető jelek.

Biztonságos az online vásárlás?

Az online vásárlás önmagában annyira biztonságos, amennyire mi körültekintőek vagyunk. Míg korábban csak Black Friday, karácsony, vagy néhány különleges szülinapi kívánság teljesítése okán rendeltünk, akár külföldről is, ma már a hétköznapi holmikat is online vásároljuk.

A házhoz szállítás opciójával kényelmesen, otthonról elintézhetjük:

Az igazán körültekintő vásárlók megkötik a kiterjesztett garancia szerződést, és annak tudatában, hogy hol és hogyan fogják használni az eszközeiket, baleseti garanciában is gondolkodnak. Minderre a digitális tér lehetőséget biztosít.

Az online vásárláskor azonban effektíve nem cserélnek gazdát fizikailag a tárgyak – az majd csak később történik meg -, a digitális pénzmozgás azonban azonnali és visszavonhatatlan. (A vásárlástól való elállás jogának figyelembevételével természetesen, ami azonban szabályokhoz és feltételekhez kötött eljárás.) Az online vásárlás viszonylagos egyszerűsége annak a veszélyével jár, hogy elbagatellizáljuk a jelentőségét, és nem figyelünk oda olyan apró jelekre, melyek arra figyelmeztetnek, hogy valami nincs rendben.

Hogyan vásárolhatunk biztonságosan online?

Hamis webhelyek, hamis/silány termékek

Míg korábban egy piacon kézbe vehettük a termékeket és akár az anyag, vagy a varrás minősége alapján megállapíthattuk, hogy hamisítvánnyal van-e dolgunk, ezt a neten nem tudjuk megtenni. Ma már olyan ügyes hamisítványokkal akadhatunk össze, ami puszta ránézésre semmiben sem különbözik az eredetitől.

Tekintve, hogy több százezer webshop, és még több független kiskereskedelmi szolgáltató található az online térben, a csalók és/vagy a silány árut forgalmazók azonosítása némi kutatást igényel. 

Az ismert és bejáratott webshopok nyilván megbízhatóbbak, ám ugyanezért kiszolgáltatottabbak is a hacker támadásoknak.

Online vásárlás az óceánon innen és túl

Pár kattintással körbeszáguldhatunk az egész bolygón anélkül, hogy kitennénk a lábunkat a lakásból. Tanulunk, dolgozunk, online konferenciát tartunk, olvasunk, informálódunk, szórakozunk, ünnepelünk, vásárolunk.

Aztán várunk. És még mindig várunk… és csak nem jön a csomag.

Tekintve, hogy a pandémia a logisztikában is komoly hullámokat generált, a nemzetközi szállítmányozásban is előfordulhatnak fennakadások. Ami két éve még pár hétbe telt csupán, az manapság akár három hónap is lehet.

Vásárláskor minden esetben győződjünk meg arról, hogy:

(Egy brit vagy európai székhelyű eladónak egy héten belül képesnek kell lennie a kézbesítésre, feltéve, ha a megrendelt áru raktáron van.)

Figyelem!

Ha azt olvassuk az oldalon, hogy nincs lehetőség az áru visszaküldésére például hibás, vagy törött áru esetén, az mindig gyanakvásra ad okot. A webhelyen egy külön oldalnak kell szerepelnie arról, hogy mi a teendő, ha hibás az áru vagy, ha bizonyíthatóan szállítás közben sérül meg. Ha ez az oldal hiányzik a webshop felületéről, akkor inkább keressünk egy másik kereskedőt, akinek viszont van áruvisszavételi és/vagy pénzvisszatérítési politikája.