Site icon Business Box

Gamer kontra gamer, avagy kulcs a gamerközösséghez

Figyelemfelkeltő tény, hogy egy League of Legends vagy Fortnite Világbajnokság lassan több követőt szerez az online térben, mint a SuperBowl, vagy a FIFA a stadionokban. Alig tíz-húsz évvel ezelőtt a játékosokat a valódi világtól elzárkózó álmodozónak titulálták. Mára a virtuális és kiterjesztett valóság, az MI-k és az e-sport fejlődésével a 21. század fontos piaci szereplőivé váltak. Rajtuk keresztül ugyanis elérhetjük nemcsak a követőket, de a gamerek zárt és összetartó közösségét, amely kifejezetten nem fogékony a hagyományos reklámokra és reklámhordozókra. A gamer presztízsét felhasználva azonban eljuttatható szinte bármilyen termék a végfelhasználóhoz: a teljes gamer közösséghez, játékoshoz és nézőhöz/követőhöz egyaránt.

Mennyit játszik egy gamer?

Az LG hazai felmérése szerint a core gamerek – olyan játékosok, akik nem a játéknak rendelik alá az életüket – 57%-a naponta minimum két és fél órát játszanak, szemben az „átlagmagyarral”. Utóbbiak alkalmanként 84 percet töltenek valamilyen PC, konzol, vagy mobiljáték előtt, és azt sem napi, sokkal inkább heti rendszerességgel. A hardcore játékosok esetében pedig ez az idő drasztikusan megemelkedik, akár napi! 7-10-15 órára is. 

Miért nem lehet elérni a gamer közösséget hagyományos módon?

A gamer közösségek nemcsak a megszokott tartalmi formákra „vakok”, de tekintve, hogy a gondolkodásuk is másmilyen metódusban zajlik, mint a nem játékosoké, nem is tartják hitelesnek a „külsősöket”. 

Akadnak próbálkozások szép számmal, de egy igazi gamer számára nagyon hamar kiderül, hogy a klaviatúra másik végén nem olyan ember ül, aki maga is rendszeresen játszik. Attól ugyanis, hogy letolunk pár kört a Fortnite-ban, vagy más battle royal játékban, esetleg annak idején kimaxoltuk a Dead Islandet, a Mass Effectet és az Assassin’s Creedet, még nem válunk gamerré. A gamer közösség pedig kifejezetten érzékeny arra, ha egy kívülálló akarja nekik megmondani a tutit. 

Az elkötelezett játékos nyilván meg fogja kötni a kiterjesztett garanciát és baleseti garanciát a konzoljára, okostelefonjára, laptopjára, 4K UHD kijelzőjére, hiszen a hardver védelme számára alapvető fontossággal bír. De a Nike Air Jordan sportcipő már a Fortnite- ban jut el hozzá, a Coca-Cola márkaüzenete pedig az EA Sport FIFA Global Series játékaiban.

Miért fontosak a gamerközösségek a vállalatok számára?

Az ilyen közösségek létszáma már évek óta növekvő tendenciát mutat, amire most a pandémia csak ráerősített. A 2020-as év legnagyobb forgalmát a játékkonzolok és a játékszoftverek forgalmazói, valamint a játékfejlesztők bonyolították. Az előrejelzések szerint 2021-ben a játékipar elképesztő, 180 milliárd dollárt forgalmazó piaccá fog nőni csak az Egyesült Államokban. Tekintve, hogy az elkötelezett core gamerek és hardcore játékosok nagyobb része azonban a Távol-Keleten és Dél-Kelet-Ázsiában él, a játékok piaci részesedése szó szerint csillagászati összegre rúg már most.

A fő kérdés tehát világszerte az lett, hogyan lehet bekapcsolni a brandeket és márkákat a játékosok világába.

A streaming hatalma a gamer felett

Az influencer marketing már nem idegen számunkra, szinte minden iparág márkájával találkozunk a közösségi oldalakon. Legyen az Facebook, Instagram, YouTube, Pinterest, a közösségi média “celeb” platformjai százezres követőt húznak magukkal. Ugyanakkor igen kicsi a gamerek száma ezekben a közösségekben.

Egy gamer, ha megnéz egy végigjátszást, vagy Boss Fightot, azt az általa preferált online platformokon teszi meg, mégpedig más játékosok által streamelt tartalmakat követ be.

A figyelmét tehát nem lehet megragadni egy vállalat által szponzorált “átlagos” influencer Facebook vagy Insta-oldalával azon egyszerű okból, hogy a gamer vagy nincs fent ezeken a platformokon, vagy nem elég rendszeresen használja ahhoz, hogy a márka üzenete eljusson hozzá.

Hogyan kommunikálnak egymással a játékosok?

Ami viszont szinte mindenfajta játék közben követhető, az a podcast. azt ugyanis nem kell nézni, elég hallani. Viszont a mikrofon sem adható olyasvalaki kezébe, aki nem érti a játékmenetet, és természetesen a szlenget. A játékosok ugyanis egy sajátos hunglish nyelven kommunikálnak egymással, ami a játékban használt kifejezésekkel van teletűzdelve, amit egy átlagos hallgató nagy valószínűséggel nem is fog megérteni. A gamer számára pedig nyakatekertebbnek és mondhatni eretnekségnek tűnik a tökéletes, irodalmi magyarsággal közvetített anyag. Hogy miért?

Miért kell használni a közvetítésekben a gamerszlenget?

A podcast tehát, bár az adott közösség anyanyelvén kommunikál:

A játékosok között a leggyakoribb az a jelenség, hogy egy a játékban is használt szónak vagy kifejezésnek csak az angol nyelvi változatát ismerik, a magyar megfelelőjét maximum körülírni tudják.

A gamer influencer

A gamer influencer a játékos közösség oszlopos tagja tehát:

Természetesen nem minden gamer ilyen magas szinten képzett. 

A legtöbb játékosnak ugyanúgy van kedvence, mint bárki másnak:

Bárhogy legyen is, a tudása, és az általa képviselt értékek vonzóak a közössége számára, így a gamer tökéletesen alkalmas arra, hogy a támogatásával bejuthassunk egy zárt közösségbe.