Site icon Business Box

Hogyan alakítsuk ki az otthoni, digitális tanulás menetét?

Az otthoni, digitális tanulás eleinte sokak számára jelenthetett megkönnyebbülést. Az első tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy a napi teendők, az otthoni tanulás és az otthoni munkavégzés összehangolása több odafigyelést kíván. A technikai háttér megléte is csak abban az esetben támogatja teljes értékűen az otthoni tanulást, ha érdemben számíthatunk a digitális eszközök kapacitására. A vásárlói gondoskodás keretében megkötött kiterjesztett garancia és baleseti garancia szerződéssel valóban biztosítani tudjuk a technikai háttértámogatást, azonban ez még önmagában nem elegendő. Cikkünkben ezúttal a hatékony és szervezett otthoni tanulásra összpontosítunk.

Az otthoni tanulás csapdái

Az elmúlt hónapok tapasztalata azt mutatja, hogy sok gyermek egyfajta kiterjesztett iskolai szünetként fogta fel az otthoni tanulást. Az otthon ugyanis személyes tér, a pihenés és szórakozás közege. Szintén problémákhoz vezetett a nyilvánvaló tény: a szülők nem pedagógusok.

Az otthoni tanulás tehát alkalmazkodást kíván a család minden tagjától, például:

Hogyan kerülhetők el az otthoni tanulás csapdái?

Annak meghatározása, hogy ki és mennyi időt töltsön a tanulással, összetettebb, mint az iskolai órarend követése. Az iskolai órarend otthoni követése nem megoldható, mivel sokkal több a változó.

 Mennyi időt töltsön a gyermek otthoni tanulással?

A szakértők szerint az otthoni tanulás maximum 4×50 perces óra legyen. Bár ez kevésnek tűnhet az iskolai órák számához képest, az önálló tanulás intenzívebb. Az iskolában a készségtárgyak fejlesztése és a testnevelés is az órarend részét képezi, valamint az osztályfőnöki óra, mint az osztályközösség építése.

Ezek egy része otthon a kreatív szabadidőben valósulhatnak meg, például:

A napi tanulmányi ütemterv tehát segít abban, hogy a gyermek jó úton haladjon a tanulással, ugyanakkor több szabadideje marad, mint az iskolarendszerű oktatással.

A tanulmányi ütemterv elkészítése

A tanulmányi ütemterv célja, hogy struktúrát és keretet adjon, elválassza egymástól a tanulást és a szabadidőt, a legnagyobb megtérülés érdekében. A tanulmányi ütemterv elkészítése a szülők feladata, nem a pedagógusoké és az elkészítésébe a gyerekeket is vonjuk be. 

Ne állítsuk át a szülő-gyermek kapcsolatot főnök-beosztott viszonnyá:

A tanórák száma és ideje

A szünet fontossága

A szünetekben mozduljon el a gyermek a digitális térből. Ha két tanulóóra közötti időben is a számítógép előtt marad, a következő órán is a félbehagyott játékon fog kattogni az agya. Tanórák előtti, közötti és utáni szünet legyen a bemelegítő tevékenységek és a lazítás ideje.

A bemelegítés és lazítás

A közös kikapcsolódás jelentősége

Mivel a szülők és a gyerekekek is otthonról dolgoznak és tanulnak, több köztük a súrlódás, az egymás igényeihez való alkalmazkodás nem minden esetben elégséges. A közös családi kikapcsolódás alkalmat teremt arra, hogy a negatív impulzusokat feldolgozzák, kibeszéljék és közösen találják meg a mindenki számára előnyös, működő módszereket és megoldásokat.