Site icon Business Box

A digitális oktatás jövője

A pandémia egyik legnagyobb tanulsága, hogy a rendelkezésünkre álló digitális technológiát mindeddig nem használtuk ki teljes kapacitásán. Hogy kényelemből, vagy a régi szokásokhoz való ragaszkodásból-e, az valójában mellékes. A tény, hogy alig két hét leforgása alatt nemcsak a munkahelyek, de az iskolák is átálltak a digitális metódusra, ami a hagyományos oktatás felülbírálását vonja maga után. Mindenképpen át kell tehát gondolnunk azt, hogy teljes mértékben vissza kell-e térnünk a járvány után a régi rendszerhez, vagy a tapasztaltak alapján kiépíthetünk egy hibrid rendszert, amely legalább részben digitális.

Digitális oktatástechnológia a koronavírus árnyékában

Már a pandémia előtt is nagy volt az érdeklődés és a hajlandóság a digitális átállásra az oktatási intézményekben.

Mégis, annak ellenére, hogy a globális edukációtechnológiai beruházások:

jelenleg kis híján húszmilliárd dolláros üzletet jelentenek, nem volt olyan kényszerítő körülmény, ami felgyorsítaná a folyamatokat. Valahol belekényelmesedtünk abba, hogy a malmok a maguk tempójában őrölnek, amit illik/szokás kivárni.

Messze nem a legtöbb otthonban van alkalmas információ-technológiai infrastruktúra a digitális oktatásban való részvétel biztosításához, ugyanakkor még mindig ez a legelérhetőbb útja annak, hogy az osztálytermekből kiszorult, több mint 1,2 milliárd gyermek számára biztosítsuk a tanuláshoz való jogot. A digitális eszközök a frontvonalba kerültek, ami megteremtette a hosszú távú vásárlói gondoskodás kontextusát azok számára is, akik eddig távolságtartással kezelték a jótállás kérdését. Hiszen, Murphy sosem alszik, mikor máskor érné egy véletlen baleset a tabletet, laptopot, mobiltelefont, ha nem akkor, amikor a lehető legnagyobb szükség van ép és hozzáférhető digitális eszközökre.

Digitális tanulás otthon

A közoktatás drasztikus lépéseket kényszerült tenni annak érdekében, hogy az otthon maradt gyerekek ne csak hozzáférjenek a tananyagokhoz, de egy kétoldali kommunikációra alkalmas közegben legyenek képesek érdemben is részt venni az oktatásban. Értelemszerűen adódik a kérdés, megérte-e a befektetett idő, pénz és energia a családoknak, kormányoknak?

Az oktatás érdekében létrehozott digitális platformokon végzett kutatások azt mutatják, hogy:

Valóban hatékonyabb az online tanulás?

A tapasztalatok alapján elmondható, hogy a tanulók átlagosan 25–60% -kal több anyagot vesznek át online tanulás közben, ez a hagyományos, osztálytermi oktatásban csak 8–10%.

Ennek oka több összetevőből áll:

A lényeg, hogy individuális metódusban zajlik a tanulás, ami pszichésen és mentálisan is tehermentesíti a gyerekeket, ezért a tanulásról lekerül az a bélyeg, amit évszázadok óta magán hordoz.

Már nem muszáj, nem külső kényszer, hanem egy belső értékrendszer alapján kialakított rendszerré válik, amit a gyermek saját maga alakít.

Nincs iskolatáska!

Sok szülő üdvözli az online tanulást annak ellenére, hogy plusz terhet ró rájuk a gyerek, gyerekek digitális tanulásának koordinálása, az eszközök biztosítása. Hiszen, az egyik legfontosabb pozitívuma az önálló, otthoni, digitális tanulásnak az, hogy nem kell óriási táskákat cipelni a gyerekeknek akár egy másik városba. (Lásd például a vidékről ingázó tanulók helyzetét.)

Az otthon tanuló gyerekek immár szívesebben mozdulnak ki a kertbe, vagy a játszótérre, mint azelőtt. Ennek oka valószínűleg az, hogy mindeddig a digitális tér egyfajta menekülési útvonalat jelentett a számukra, most azonban, hogy részben munkaterületté vált, a szabadidő eltöltésének és a közösségek újraépítésének, megerősítésének újból a személyes, nem virtuális kapcsolatok lettek a sarokkövei.